Så demonstrerade man mot nazisterna under kriget

Min pappa Eric Lindholm, berättade hur man gjorde när nazisterna hade torgmöte på Jerntorget i Sandviken under andra världskriget. Alla som inte gillade nazister, och de var rätt många, ställde sig i utkanten av torget i en stor ring. Sida vid sida. Man var helt tysta och kollade på de få sympatisörerna  som stod framme vid talarstolen.

Liknar rätt mycket de ryggvändande demonstranterna som trummas ihop till Jimmies Sverige-turne. Jimmie låtsas att han tycker att mötena går bra med mycket folk. Hm. Kanske skulle motdemonstranterna backa lite grand så sympatisörerna får stå där framme ensamma.

2 responses to “Så demonstrerade man mot nazisterna under kriget

  1. Nu ska jag vara väldigt pedagogisk så att även en professor förstår. Det finns säkert en liten rännil bland sverigedemokrater som fortfarande har vissa sympatier för Hitler. Även om de måste dölja dessa åsikter eftersom de inte är tillåtna i partiet. På samma sätt finns det säkert också några få vänsterpartister vars hjärtan fortfarande klappar för Mao och Stalin.

    Lyfter du på blicken så förstår du att säkert 80% av dem som röstade på SD i senaste valet inte ens är sverigedemokrater. De röstade på SD för att de är kritiska till den förda invandringspolitiken. Här blir det intressant. Anser du att en person som är kritisk till invandringspolitiken definitionsmässigt också är nazist? Jag vore tacksam om du kunde svara utan att tillgripa elakheter och språkanmärkningar. Jag tror att all debatt vinner på en civiliserad ton.

    • Det verkar som du stör dig på att jag är professor!

      Jag har aldrig påstått att SD står för en alltigenom nazistisk politik. Däremot så använder de i frågan om romska tiggare samma retorik som nazisterna gjorde för 70 år sen. Dessutom råder det rätt stor enighet om att de tillhör den nyfascistiska rörelsen som växer sig allt starkare i Europa. Det skrämmer mig en hel del.

      I detta inlägg diskuterade jag enbart hur man på 40 – talet kunde demonstrera mot nazisterna under torgmöten på ett värdigt och lugnt sätt och hur man på 2010 talet kan demonstrera mot nyfascisterna i SD på ett värdigt sätt.

      Vore fint om du kunde hålla dig till ämnet Jan

Kommentera

