Jag har varit i Almedalen

Tyckte att det var rätt intressant. Många fantastiska föreläsningar gick jag på.

Men största intrycket gjorde ändå demonstrationen mot främlingsfientlighet i Östergravar lördag kväll innan själva veckan. Det ösregnade men rätt många hade ändå samlats för att delta. Hälften av Gotlands medeltida kyrkor ringde sina klockor till varning, domkyrkan och ca 40 till. Det var mäktigt och allvarsamt

Efter denna fredliga manifestation drog jag och dottern ner till Almedalen där Nazisterna hade fått demonstrationstillstånd. Några få sympatisörer hade tagit plats innanför polisens avspärrning men utanför stod väldigt många.

Jag tyckte faktiskt att det var rätt att vara på plats också där. Jag tycker att det är rätt att delta i talkörer och burop. Nazister bör inte tillåtas ägna sig åt hets mot folkgrupp på allmän plats. Det var fel av polisen att ge dem demonstrationstillstånd. Almedalsveckan skall vara vikt åt demokratiska diskussioner.

4 responses to “Jag har varit i Almedalen

  1. Anders Nilsson

    HMF? Varigenom man visar missaktning? Har polisanmälan lämnats
    in eller är det privata tyckanden som definitionen vilar på? Varför har inte
    vi som i USA stadgandet att HMF kan föreligga endast då någon i
    en upprörd situation hetsar en folkmassa att i den situationen gripa till
    fysiskt våld? Jo, med denna gummiparagraf kan man sätta sig över
    yttrande- och demonstrationsfrihet, liksom den konstnärliga friheten.
    Den hör, som många påpekat, inte hemma i en demokratisk stat.

    • Jag är stolt att jag var där och visade missnöje. Om nazister släpps fram på detta viset är det en plikt att protestera. De drar sig inte för att misshandla sina meningsmotståndare ibland med dödlig utgång

  2. Demokratiska diskussioner? Du menar när politiker, lobbyister, mediebolag och PR-byråer samlas för att mingla, dricka rosévin och gå på DJ-battles med mångmiljonären Jan Helin och grevinnan Hamilton? Och låter skattebetalarna ta notan? Korporativism är snarare en tanke jag får när jag beskådar denna personalfest för eliten. Vi har kommit långt ifrån den ursprungliga idé Olof Palme hade med dessa möten. Jag antar att du inte håller med…

    • Jag var inte på några möten av den typen du beskriver Jan. För mig var det en mycket intressant aktivitet. Lyssnade på föredrag som behandlade finansiering av universitet och högskola. Var på seminarium angående människohandel och prostitution. Expos föreläsningsserie var oerhört intressant likaså de som behandlade barns rätt i samhället. Kris var också där och gav seminarium

      Det gav mig väldigt mycket som jag vill jobba vidare på.

Kommentera

