Valupptakt med Margot Wallström

Margot W var i Broparken och satte an tonen i årets valrörelse. Lågmäld gav hon bakgrunden till varför hon engagerat sig i partiet igen

Tre skäl finns det. Klimatfrågan i framtiden för hennes eget barnbarn, mötet med en överlevare från Auchwitz och den växande högerextremismen i Europa och i Sverige och så naturligtvis Stefan Löfven.
Hon tog upp det förfärliga som händer i Irak och jag uppmanar er alla att skicka pengar till FNs flyktingorgan.http://sverigeforunhcr.se/ge-pengar/flyktingar-irak?gclid=CMOkn9ydnMACFcLacgodFHoAXg. Situtationen är outhärdlig för människor där.

Sen blev jag intervjuad av Sveriges radio med anledning av att Margot är tillbaka i politiken. Jag tycker att det är bra och att det inger hopp. Margot skulle aldrig tacka jag till uppdrag i partiet om hon inte tror att hon kan och vill bidra. Hon var också tydlig vad gäller vinster i välfärden. Måste stramas upp men att det inte är en enkel sak som löses med ett pennstreck.

Hon har förtroende i breda folklager inom och utom partiet. Det känns bra att veta att hon och Stefan L drar på där framme när man själv befinner sig längst bak med fotfolket i dörrknackningar och vid valstugan

6 responses to “Valupptakt med Margot Wallström

  1. Att vara tydlig när det gäller vinster i välfärden handlar väl om att ge ett klart besked: Antingen ja eller nej. Att säga varken ja eller nej är väl knappast ett tydligt besked. Vänsterpartiet och alliansen är tydliga i den här frågan. Socialdemokraterna är det inte. Fast å andra sidan: Du kanske tyckte att Socialdemokraternas besked i kärnkraftsfrågan var klart och tydligt också?

    Ett område där Margot är väldigt tydlig är dock EU-frågan. Hon är ju federalist ut i fingerspetsarna.

  2. Jag reagerade på det jag upplever som ett sakfel i din presentation av Wallström. Hennes position i frågan om vinster i välfärden är allt annat än tydlig. Jag tycker om att diskutera politik utifrån ett sakligt och kritiskt perspektiv. Jag har dock märkt att lejonparten av S-bloggare inte uppskattar det. De ser nog S-bloggar främst som en intern angelägenhet. Vilket jag kan tycka är lite synd…

    • ursäkta min snäsighet.
      Men jag tyckte att hon var väldigt tydlig med att det måste sättas stopp för vinstuttagen i välfärden. Att det inte går att förbjuda vinster med ett enkelt pennstreck är väldigt klart anser jag. Kapitalister är smarta och kan alltid hitta sätt att gå runt paragrafer.

      I Umeå finns det en fristående skola där ägarna blivit miljonärer genom att bilda ett särskilt bolag för skolhuset som de sedan hyr ut till sig själva.

      Jag tror att det är rätt väg att gå att jobba med öppna böcker, kanske obligatorisk kommunal revision och krav på långsiktigt ägande. till exempel. Då kommer de värsta avarterna bort

  3. Tack för ditt svar, Britta. Jag skulle dock inte lita på Margot i den här frågan. I Umeå meddelade hon pressen att hon inte kunde tänka sig ett samarbete med Vänsterpartiet så länge de inte accepterar vinster i välfärden. Ett ganska klart besked faktiskt!

    • det kanske är så att hon reagerar på plakatpolitiken. Man kan slippa vinster i välfärden på många sätt. Nu har vi detta fullkomligt bisarra system som saknar motstycke i världen. Man måste backa ur det på ett sätt så att man inte skadar tredje man¨

Kommentera

