Är vi svenskar rädda att släppa in främlingar i våra hem?

I går kväll hade jag bjudit hem ett par på middag. Mannen är från Japan och kvinnan från Equador. Paulina berättade att detta var andra gången som de var hembjudna till ett svenskt hem efter fem år i Sverige. Hon tyckte att det var magiskt. Jag tyckte inom mig att det var fruktansvärt.

Visst är det konstigt? Att bjuda hem vänner på middag är ju inte alltför ovanligt. Av och till har i alla fall jag gäster hemma på middag. Oftast är det infödda svenskar men inte alltid.

Vad är vi rädda för? Varför är det inte naturligt att bjuda hem människor med en annan kulturell bakgrund än den svenska?? Många fina ord om solidaritet och antirasism kan vi  svenskar uttrycka, men när det kommer till praktiken går det sämre.

Jag kommer nog att försöka bättra mig ännu mer.

9 responses to “Är vi svenskar rädda att släppa in främlingar i våra hem?

  1. ”Bättra mig”? Det är bara fråga om kulturskillnader. Det fungerar likadant i t ex Schweiz
    http://bazonline.ch/basel/stadt/Behalte-deinen-Vornamen-fuer-dich/story/19159383
    och Japan torde vara ännu svårare i det fallet – fråga din japanske gäst! Så det känns inte som en fråga om bra eller dåligt. Det är Mångkultur!

    • Du har säkert rätt Thomas, men för mig känns det som en dålig ursäkt att det är lika illa någon annanstans. Jag bodde i England några månader på 80-talet, men kände inte av något sådant. Inte heller i USA där jag bott i ett å år 2000.

  2. Lars Flemström

    Det är mycket ovanligt att svenskar släpper in främlingar i sina privata hem. Detta har varken att göra med främlingsfientlighet eller rasism. Om du konsulterar en ordbok, kommer du att upptäcka, att ”främling” är den som inte tillhör den allra närmaste kretsen. Vi säger t.ex. att vi har ”främmande”, när faster och kusinbarn kommer på besök. Att ta emot främmande utanför den allra närmaste släkt- och vänkretsen är en högre stånds-sedvänja, ett sätt att visa att man har ett påkostat hem och kan bjuda flott. Eller att man tillhör de privilegierade, som kan dra av städhjälpen på deklarationen. Men även i de kretsarna förekommer att man hyr ett slott eller likande, i stället för att bjuda hem främmandet. Det är nog vanligare att man går på krogen tillsammans med arbetskamrater än att man bjuder hem dem. Det är lite märkligt att det ska kallas ”rasism” när invandrare behandlas lika som den svenska ursprungsbefolkningen. När man har så stränga defintioner på vad som är anti-rasism, borde det även räknas som rasism om man bara bjuder hem främmande som tillhör den egna socialgruppen. Det är imponerande när frikyrkoförsamlingar i Västerbotten upplåter tomma pastorslägenheter i sina bönhus som vinterläger till rumänska tiggare. Men jag tror inte att ens frikyrkofolket bjuder hem tiggarna till sina privata bostäder. Hur beklaglig den distans som förekommer även i Sverige mellan människor än är, så ska det inte kallas vare sig rasism eller främlingsfientlighet. Genom en så lättvindig användning av begreppet blir de urvattnade. Om du konsulterar ordboken igen, ser du att ordet fientlig är detsamma som ett uppsåt att skada någon.

  3. tack för kommentaren Lars. lite slarvig var det att dra in ord som antirasism av mig. du har rätt det handlar inte om det. Men jag ska försöka bättra mig ändå. eftersom jag tycker om att ha folk från andra kulturer än den svenska på middag hemma

  4. Är inget konstigt alls. Man släpper överhuvudtaget inte in obekanta i sitt hem för att bjuda på fika.eller mat.

    Man bygger upp en gemenskap ofta utanför hemmet innan
    man bjuder hem främlingar.
    Överhuvudtaget ligger det i människans natur att vi är reserverade
    för det okända. det handlar även om konkurens.
    När politiska företrädare vill in med fler invandrare för att
    Vadå?
    När folk som är arbetslösa inte får jobb, självklart kämner de därmed en ökad konkurens.
    De som påtalar om invandringens fördelar drar antigen nytta av det själv. Ex som företagare eller riskerar aldrig bli berörda.
    Det kan även vara så att även politiker själva ser fördelen av invandrare ex:
    för billig städning och avdrag via RUT-.

    Så politiker är inte lyhörda över vad folkets naturliga reaktioner är.
    Därför går även SD framåt.
    Risken är att SD går ännu mer fram om man inte från etablerade partier tar tag i Problemet. .

    • det är bara det att mannen har varit arbetskamrat till mig i 3-4 år. varför har jag inte bjudit hem dem förut kan man undra

      • Så det är alltså inga främlingar utan arbetskamrater till dig. Tycker din text luktar lite unket! Du verkar försöka ta ”billiga” anti-rasistpoäng på något som egentligen är ganska normalt?

      • erkänner att rubriken blev dålig. Nä det var inga människor jag bjöd in från gatan. Men trots det är jag förvånad att i en stad som Umeå är det väldigt svårt att bli del av det som är normalt umgängesliv för oss infödda svenskar

  5. Jag tror inte att problemet (om det nu är ett sådant) nödvändigtvis är knutet till etnicitet. En sörlänning som flyttar till en mindre ort i Norrland kan finna att det tar generationer att bli accepterad av ortsborna. Eller som någon sa till en stockholmare som bosatt sig i en by i Jämtland: – Har du tur kommer dina barn att bli accepterade i alla fall…

Kommentera

