hemma i Sverige igen…

Av olika skäl gav närmaste familjen sj—tton i julen och stack till italien. Kassan var lite skral så vi hade hittat en billig resa och bokat in oss på billiga hotell i Rom och Neapel. Något internet fanns inte på våra skithotell. Jag som hade tänkt att blogga under resan.

Det var intressant.

Bästa minnet: De typiska gränderna i Neapel med klädskreck mellan husfasaderna högt uppe ovan gatuplanet. Det finns också i verkligheten. Att slinka in på ett av de många kafeerna och ta en espresso eller cappucino.. Och sen ströva vidare när  så fötterna orkade.

Sämsta minnet: Tiggande människor i gatuhörnen, Ibland unga kvinnor med  spädbarn på armen. Hemlösa som sover var som helst med i bästa fall en filt eller en sovsäck för att hålla kylan borta. Någon hade tänt en eld mitt på gatan i en gammal plåtburk-Man fick vänja sig vid att titta bort. Varför står inte detta högst på agendan i ”folkets EU”. Problemet växer också i Sverige. Svågern som jobbar på HSB i Gävle berättar om alltfler undangömda sovsäckar i trappuppgångarna.

****

Skitåret 2009 är snart slut..

Jag får önska Gott Slut och Gott Nytt År 2010.
Förutsättningarna är goda för valseger 2010. Men för att det ska bli mer än fyra år med (s) ledd regering krävs att det också förs en rättfärdig politik som tar avstånd ifrån den marknadsliberalism som står alltfler upp i halsen och som skapar allt större klyftor i samhället.

8 svar till “hemma i Sverige igen…

  1. anders nilsson

    Välkommen hem. Man behöver påminnas im verkligheten utanför vårt eget lilla ”Schlarafffenland”, på gott och på ont.

    Som en envis anhängare av ”folkens EU” så trtor jag kankse inte att det är EU som skapat fattigdomen och nöden, men snarare gjort den synlig. Tidigare var mer än hälften av Europas folk instämngda bakom en järnridå, idag så kan människor röra sig fritt mellan 27 länder. Därför syns det. För många av mina vänner från Polen och Balticum har den här rörligheten betytt ett standardlyft som tidigare bara var förunnat världens överklass fram för allt i Västeuropa och Nordamerika.

    Tiggeriet som industri och hemlösheten som indikator på samhällets psykiska tillstånd kan kanske inte alltid blandas samman, men nog borde vi inleda det nya året med att sätta det högt på den politiska agendan, människors maktlöshet i välfärdssystemen, borderlinens allt högre fallhöjd och den ökande ojämlikheten.

    Gott nytt år Britta!

    • Britta Sethson

      Jo Anders; jag skyller inte fattigdomen på EU. I Neapel regerar Camorran. Men jag blev ändå förälskad i Neapel.

      Men jag tycker det är sorgligt att se den ökande acceptansen för andras misär också i Sverige. Därför hatar jag ordet utanförskap eftersom det gör det enklare att dela in folk i vi och dem.

  2. Eva Hillén Ahlström

    Ett gott nytt år till dig, Britta, och till alla din läsare.

    /EVa

    • Britta Sethson

      tack eva

      Ja förutsättningarna är goda. Vi ska sätta upp ett hus högt på ett berg i Ede, Hammerdal. Nära till bärmarker, gott fiske och skoterspår för hundkörning. Sen flyttar vi dit när vi blir pangsjisar min man o jag.

  3. Neapel har jag bara åkt igenom. Men i Sorrento har jag, tyrots att jag då led av svår ischias, haft en underbar vistelse.

  4. Britta Sethson

    då kanske du var till vesuvius, Enn. Det var vi men vi fick inte gå upp tlll kratern pga dimma. så vi måste tillbaka dit.

  5. anders nilsson

    Ja utanförskap är verkligenett förfärligt begrepp i politiska sammanhang, För ordet uttrycker ju en känsla som kan ha hur många individuella betydelser som helst. Men klassamhället, som det egentligen handlar om, består ju inte av en klass som är innanför och en som är utanför. Utanförskap förnekar ju att de fattiga tillhör samhället på samma sätt som de rika, att problemen i samhället faktiskt handlar om jämlikhet och solidaritet.

    • Britta Sethson

      just därför är det så förfärligt att bereppet används av socialdemokrater i stället för att man tar avstånd från ordet och förklarar varför det är uttryck för något ovärdigt.

Lämna en kommentar